mandag 8. oktober 2012

"skappel" brødet

I går koste jeg meg hjemme hele dagen, med rengjøring, skifting av sengetøy, strikking og brødbaking. Jeg prøvde meg på en egen variant av "skappel brødet".
Brødet var veldig enkelt å lage. Skal kun røres sammen til en løs deig. Ble et utrolig saftig og godt brød.

Her har der emin oppskrift

650 g siktet spelt mel
250 g sammalt hvete grovmalt
100 g linfrø
60 g hakkede valnøtter
60 g solsikkekjerner
50 g havregryn
50 g sesamfrø
1ss salt
1 pk gjær
1 l lunket vann

sesamfrø til å strø oppe på brødet før steking

Bland sammen alt det tørre med lunkent vann til en løs deig. Hev i 30 min. Hell over i 2 former og strø på sesamfrø. La etterheve i ca 45 min. Stekes så på 225 grader i ca 35 min. Ta brødet ut av formen og legg dem opp ned tilbake på stekeplaten. La steke i ca 15 min for en sprø skorpe.

HER kan dere se orginal oppskriften


Ønsker alle en fin dag videre
jeg skal nyte kvelden med strikking..strikking..og mer strikking:)


Ingen kommentarer: