onsdag 15. februar 2012

Hjemmebakt brød


I dag har jeg bakt rugbrød...Når jeg hadde laget deigen, fant jeg plutselig IKKE brødformene mine...grrr...så da ble det 3 store, men litt lave brød. Utrolig saftige og gode ble dem...mmm...til og med minstemann likte dette...og han som vanligvis ikke vil ha sååå grovt brød:)

Oppskrift på rugbrød

1 kg sammalt hvete fin
400 g sammalt hvete grov
200 g helkorn hvete
250 g sammalt rug
300 g kruskakli
1 dl linfrø
1 dl solsikkekjerner
2 ts salt

2 poser tørrgjær
1,8 l vann

Stekes ved 200 grader i ca 1 time.

Bland alt det tørre. Varm vannet og ha det i en stor bakebolle. Hell over alt det tørre og bland alt godt sammen. Sett plast over bollen, og la det stå å heve i 1 time. Slå ut luften av deigen, ha over plast og la det stå til heving i 30 min. Slå ut luften av deigen og fordel i 3 store brødformer. Stek. Ta brødene ut av formene og avkjøl på rist. Skjer opp og frys ned. 

Ønsker alle en fortsatt fin uke
og velkommen til alle nye følgere


Velkommen til å bli med på min

Ingen kommentarer: