søndag 2. oktober 2011

Kanelsnurrer og en altfor stor hals

I dag har jeg bare koooost meg hjemme. Det lukter nydelig i leiligheten her nå...mmmm kanelsnurrer.

Kanelsnurrer

2 liter hvetemel
6 ss sukker
2 pk tørrgjær
200 g smeltet smør
3 dl melk
3dl vann
1 ts kardemomme

Bland alt det tørre. Smelt smør og ha oppi melk og vann(det skal være lunket) . Elt alt sammen, og la stå til heving ca 30 min. 

Bland sammen fyllet.

250 g romstemp smør
250 g melis
4 ts kanel
4 ss lys sirup

Alt blandes til en myk krem.

Del deigen i to, og kjevl ut et rektangel på ca 50*25 cm. Smør på halvparten av fyllet, og rull sammenl. Skjær rullen i  3cm tykke skiver. Jeg fikk 16 stykker ut av en rull. Legg stykkene over på bakepapirkledd 
stekeplate og la dem etterheve i ca 20 min. 

Stekes på 225 grader, midt i ovnen i ca 12 min.

32 deilige kanelsnurrer ble det totalt, men undertegnede og barn har koooost seg med en god del av dem...mmmmmmmm:)

Har som sagt bare slappet av hjemme med unger i dag, og har i løpet av dagen fått strikket meg en altfor stor hals av restegarn som jeg hadde liggende. Tenkte jeg skulle være flink å bruke opp noe av all det garnet som hoper seg opp, for jeg har så utrolig liten plass til å lagre ting på.
Jeg har ikke brukt noe mønster på halsen. La opp ca 120 masker og strikket 2r, 1vr, 1r, 1vr rundt. Strikket til ønskelig lengde og på siste pinne løste jeg opp den 1r masken mellom vr maskene slik at den rakk seg opp. Felte løøst av så det ble like løst oppe som nede. Halsen kan brukes som hals, eller også dras over hode når det blir ekstre surt ute.


Ønsker alle en fortsatt fin dag:)

4 kommentarer:

Ida sa...

Så flink du er Ann-Charlotte. Stikker innom bloggen din i ny og ne skjønner du:) Håper alt står bra til med deg.
Klemmer Ida fra Coopær`n ;)

AlottesVerden sa...

Takk for det Ida...
Det var lenge siden. Jeg har det bra vet du...håper alt er bra med deg også:)

Klem
Ann-Charlotte

hanne sa...

Så deilige de kanelsnurrene ser ut! Ingenting er som ferskt bakverk en hustrig høstkveld!
Flott hals og heklet veske! Så flink du er ;-)
Ha en fin uke!

Hennes sa...

Hei hei.

Deilige kanelsnurrer, skulle gjerne hatt en sånn no her til teèn min :O)
Flott hals, og at den er litt stor er jo bare fint.

Klem Linda